Výklad 3.Fatimského Tajomstva podľa bývalého prefekta: kardinál Jozef Ratzinger (4.časť)

9. února 2012 v 17:43 |  3.Fatimské TAJOMSTVO
Zaver "tajomstva" nam pripomina obrazy, ktore Lucia mohla vidieť v naboženskych knihach a ktorych obsah pochadzal zo starobylych intuicii viery. Je to povzbudive videnie, ktore chce dejiny krvi a sĺz preniknuť uzdravujucou mocou Boha. Anjeli zbieraju pod ramenami križa krv mučenikov a zavlažuju tak duše, ktore sa približuju k Bohu. Kristova krv a krv mučenikov su vnimane spoločne: krv mučenikov steka z ramien križa. Ich mučenictvo sa odohrava v solidarite s umučenim Krista, stava sa s nim jedno. "Dopĺňať v prospech Kristovho tela - Cirkvi - to, čo ešte chyba jeho utrpeniu" (porov. Kol 1, 24). Ich život sa stava Eucharistiou, začlenenim do tajomstva zrna, ktore odumiera a stava sa tak plodnym. Krv mučenikov je semenom kresťanov, povedal Tertulian. Tak ako sa z Kristovej smrti, z jeho prebodnuteho boku zrodila Cirkev, tak je smrť svedkov plodna pre buduci život Cirkvi. Videnie z tretej časti "tajomstva", ktore je spočiatku take stiesňujuce, sa konči obrazom nadeje: žiadne utrpenie nie je marne a prave trpiaca Cirkev, Cirkev mučenikov, sa stane znamenim ukazujucim človekovi, aby hľadal Boha. Do svojich laskavych ruk neprijima Boh len trpiacich ako Lazara, ktory našiel veľku utechu a tajomne predstavuje Krista, ktory sa chce pre nas stať biednym Lazarom, ale je tu aj niečo viac: z utrpenia svedkov vychadza očistna a obnovujuca sila, pretože je spritomnenim utrpenia sameho Krista a prenaša do pritomnosti jeho spasiteľnu učinnosť.
Takto sme sa dostali k poslednej otazke: Čo znamena v celku svojich troch časti "fatimske tajomstvo"? Čo nam hovori? Predovšetkym musime konštatovať s kardinalom Sodanom: "... udalosti, na ktore sa vzťahuje tretia časť ,fatimskeho tajomstva`, zda sa, už patria minulosti."
Podľa toho, ako su jednotlive udalosti zobrazene, už patria do minulosti. Kto očakaval vzrušujuce apokalypticke zjavenia o konci sveta alebo o buducom behu dejin, musi zostať sklamany. Fatima neposkytuje uspokojenie našej zvedavosti ako napokon kresťanska viera vo všeobecnosti nechce byť pastvou pre našu zvedavosť. Čo nam zostava, sme videli už na začiatku našich uvah nad textom "tajomstva": je to povzbudenie na modlitbu ako na cestu k spase duši a v tom istom zmysle vyzva na pokanie a obratenie.
Na zaver sa chcem ešte vyjadriť k inemu kľučovemu vyroku "tajomstva": "Moje Nepoškvrnene Srdce zviťazi." Čo to znamena? Srdce otvorene Bohu, očistene uvažovanim o Bohu je silnejšie ako pušky a ine zbrane. Mariino fiat, slovo jej srdca, zmenilo dejiny sveta, pretože uviedlo na tento svet Spasiteľa, lebo zasluhou tohto ano sa Boh mohol stať človekom v našom priestore a taky ostava navždy. Zly ma moc v tomto svete, vidime to a ustavične zakušame. Ma moc, lebo naša sloboda sa neustale nechava odvadzať od Boha. Ale odkedy ma sam Boh ľudske srdce a tak obratil slobodu človeka smerom k dobru, smerom k Bohu, teda sloboda rozhodnuť sa pre zlo nema už posledne slovo. Odvtedy platia slova Pisma: "Vo svete mame suženie, ale dufajte, ja som premohol svet!" (Jn 16, 33). Fatimske posolstvo nas vyzyva doverovať tomuto prisľubu.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama