KAUZA "Initiative-pfraffer" a Helmut Schuller stále aktuálna

13. dubna 2012 v 18:59 |  KAUZY-procesy-exkomunikácie
Otázky redaktorov denníku Österreich na iniciatora "Pfraffer-initiative" : Helmut Schüller
Österreich:
Ako sa dívate Vy, ako "cirkevný rebel" na sviatky Veľkej noci?

Helmut Schüller:
Veľká noc je pre mňa jarou človeka. Je to sviatok životnej sily a životnej odvahy. Oslavujeme zmŕtvychvstanie Ježiša Krista, ktorý víťazstvom nad smrťou ukázal túto životnú odvahu. Na Veľkú noc musíme objaviť svoju vlastnú osobnú jar.

Österreich:
Veľká noc je pre Vás jarou človeka?

Schüller:
Veľká noc nám pripomína, že máme rozkvitnúť, že náš život má mať silu. Veľká noc nám sprostredkuje optimizmus.

Österreich:
Objavili ste azda nový veľkonočný symbol?

Schüller:
Ide mi o to, postaviť do stredu nášho života Krista. Je to Ježiš, ktorý nám ľuďom dáva silu. Silu postaviť sa zoči-voči všetkému, čo je temné, beznádejné, i keby to mala byť samá smrť - nikdy sa nevzdať nádeje na život.

Österreich:
Zdá sa Vám, že Kristus bol tiež cirkevný rebel?

Schüller:
Vnímam ho ako niekoho, kto sa odvážne postavil proti úzkoprsosti zákona, proti slabomyseľnosti, proti rozdeľovaniu ľudí, proti útlaku. Bránil sa, vystupoval proti utláčateľom, chcel umožniť rast novému.

Österreich:
Čo je pre vás nové na Ježišovom obraze?

Schüller:
Pre mňa je Ježiš niekto, kto vždy zaujal stanovisko, keď sa dostal do konfrontácie s potláčaním ľudskej hodnoty u akéhokoľvek človeka. A pre mňa je Ježiš symbolom, ktorý dáva nádej. Práve toto sú dve veľké posolstvá Veľkej noci: Ježišova odvaha postaviť sa proti útlaku a veľká nádej, ktorá pre nás všetkých tkvie v zmŕtvychvstaní.

Österreich:
Veríte na zmŕtvychvstanie?

Schüller:
Tu prichádzame na hranice nášho poznania. I biblia sama sa len zajakáva, keď chce na túto tému odpovedať. Posolstvo je však jasné: Ježiš, ale i každý človek, žije a pôsobí ďalej. V mojej veľkonočnej kázni poviem ľuďom: Pre každého z nás existuje zmŕtvychvstanie, dávno pred našou smrťou. Pre každého z nás sú možné každý deň malé zmŕtvychvstania - je možné začať svoj život odznova, je možné mať každý deň novú odvahu. Nemáme dôvod báť sa smrti. Veľká noc je sviatok, ktorý má sprostredkovať odvahu.

Österreich:
Stal sa tento rebel Ježiš Kristus tiež príkladom pre Vašu farársku výzvu k neposlušnosti?

Schüller:
Kristus je príkladom pre všetkých, ktorí nie sú spokojní s chodom vecí tak, ako bežia. Kto verí v Ježiša Krista, verí tiež tomu, že je dôležité dokázať povstať proti útlaku a za lepšie a nové veci.

Österreich:
Aká je bilancia vašej IF dnes?

Schüller:
Asi 400 kňazov sú členmi a stále rastieme. Chceme sa prepojiť medzinárodne a chceme sa angažovať ešte viac na úrovni farských rád. Chceme, aby povstala platforma pre všetkých, ktorým záleží na tom, aby sa cirkev zmenila.

Österreich:
Kardinál Schönborn povolil členstvo vo farskej rade homosexuálnemu človekovi. Je to správne?

Schüller:
Veľmi to schvaľujem. Je to prvý krok, ako pritiahneme ľudí, ktorí sú odstrčení spoločnosťou i cirkvou. Presne o toto šlo Kristovi. Kardinál Schönborn by mohol v cirkvi mnohé iniciovať, keby mal viac odvahy spojiť sa s inými biskupmi a kardinálmi za väčšiu otvorenosť cirkvi. Keby sa viacerí kardináli ako Schönborn spojili a spoločne vystúpili proti Vatikánu, tak by vývoj v cirkvi vyzeral úplne ináč.

Österreich:
Veľká noc je tradične veľkou show pre pápeža. Je pápež Benedikt XVI. katastrofou pre cirkev?

Schüller:
Žiaden človek nie je katastrofou! Pápež už vôbec nie! Vatikánsky systém je katastrofa! Pápež je - akokoľvek divne to znie - relatívne bezmocný človek. Vatikánsky systém si robí, čo chce. Benedikt uvažoval kedysi veľmi cirkevno-reformne. Teraz je však Vatikánom kompletne zablokovaný. Vatikán je byrokratické mocenské centrum, ktoré zadusí každý nový zárodok smerujúci k otvorenosti cirkvi. Takýto systém nepovolí žiadnu reformu.

Österreich:
Čo chcete Vašou IF dosiahnuť?

Schüller:
Musíme sa dostať ako cirkev znovu do blízkosti ľudí, musíme žiť zmŕtvychvstanie a pripustiť otvorenosť cirkvi. K tomu patrí koniec povinného celibátu, k tomu patrí otvorenosť ženám - musia byť pripustené ku kňazskej vysviacke a musia mať možnosť pracovať ako zástupkyne v najvyšších cirkevných úradoch. Prečo by nemohla byt žena pápežom? K tomu patrí tiež sv. prijímanie pre rozvedených a znovu sobášených. A musíme konečne zamedziť rozkolu kresťanských cirkví.

Österreich:
Ste cirkevným rebelom?

Schüller:
Som kritikom, ide mi o to, aby sa veci pohli dopredu. Či si zaslúžim byť pomenovaný rebelom, to neviem. Viem len, že Boží ľud nie sú žiadni pešiaci, ale že tento ľud má svoje práva a zaslúži si úctu. Tomuto ľudu Božiemu by mali byť položené otázky, aby sa k nim vyjadril a spolu o nich rozhodoval. Veľká noc je sviatkom nádeje a otvorenosti.
Helmut Schuller a "iniciativa farárov" napriek pápežovmu pokarhaniu stále zotrvávajú v herézach:

Schüller:
Musíme sa dostať ako cirkev znovu do blízkosti ľudí, musíme žiť zmŕtvychvstanie a pripustiť otvorenosť cirkvi. K tomu patrí koniec povinného celibátu, k tomu patrí otvorenosť ženám - musia byť pripustené ku kňazskej vysviacke a musia mať možnosť pracovať ako zástupkyne v najvyšších cirkevných úradoch. Prečo by nemohla byt žena pápežom? K tomu patrí tiež sv. prijímanie pre rozvedených a znovu sobášených. A musíme konečne zamedziť rozkolu kresťanských cirkví.
Österreich:
Kardinál Schönborn povolil členstvo vo farskej rade homosexuálnemu človekovi. Je to správne?

Schüller:
Veľmi to schvaľujem. Je to prvý krok, ako pritiahneme ľudí, ktorí sú odstrčení spoločnosťou i cirkvou. Presne o toto šlo Kristovi. Kardinál Schönborn by mohol v cirkvi mnohé iniciovať, keby mal viac odvahy spojiť sa s inými biskupmi a kardinálmi za väčšiu otvorenosť cirkvi. Keby sa viacerí kardináli ako Schönborn spojili a spoločne vystúpili proti Vatikánu, tak by vývoj v cirkvi vyzeral úplne ináč.


Kněz Gerhard Swierzek Stangl nesouhlasil s homosexuálnou činnosťou v jeho farnosti Floriana Stangla.


18. března proběhly v celém Rakousku volby do farních rad. Účast v nich byla dokonce vyšší, než je obvyklá návštěvnost bohoslužeb, což rakouští biskupové z nějakých mně nepochopitelných důvodů považují za úspěch. Podle kardinála Schönborna je to "velmi silné znamení pro důležitost víry v zemi". Že to ale taky patrně znamená, že lidi ve farních radách jsou voleni i katolíky, co ani nechodí pravidelně do kostela, což snad nikomu příčetnému jako klad připadat nemůže, zjevně není bráno v úvahu. Nicméně možná to některým biskupům časem dojde, protože na povrch už vyplaval první trpký plod tohoto "úspěchu" …
Ve Stützenhofenu, malé vesničce u rakousko-českých hranic, si poměrně výraznou většinou (96 hlasů při 142 hlasujících) zvolili jako svého zástupce do farní rady Floriana Stangla, žijícího v homosexuální registrovaném partnerství. Stalo se tak i navzdory tomu, že místní kněz Gerhard Swierzek Stangla den před volbami varoval, že jeho kandidatura je podle církevního práva nepřípustná, neboť veřejně žije život, který je v rozporu s biblickými hodnotami.
Stangl byl ovšem výraznou většinou zvolen, rozhodně se nemíní místa ve farní radě vzdát a jeho příznivci hrozí "vzpourou" proti faráři. Stangl také obvinil otce Swierzeka z diskriminace kvůli tomu, že jím byl požádán, aby nechodil ke svatému přijímání.Podotýkám, že opravdu nejde o to, že by mu otec Swierzek odmítl eucharistii podávat (ačkoliv by to měl udělat, vzhledem k tomu, že Stangl veřejně a setrvale žije v těžkém hříchu), pouze ho požádal, aby k přijímání nechodil.
Otec Swierzek se stal obratem terčem mediálních útoků světského tisku a homosexuálních aktivistů, jakož i kritiky některých svých "liberálních" kolegů. Z nich nejvýznamější je Swierzekův nejbližší nadřízený, děkan George von Horick, který se vyjádřil, že když se dovoluje členství ve farní radě rozvedeným a znovu sezdaným, mělo by být umožněno i homosexuálům žijícím v registrovaném partnerství (viz ZDE). Na druhé straně vedení arcidiecéze prozatím kněze podrželo, když sice oznámilo, že záležitost teprve zkoumá a že kardinál Schönborn si s kandidátem promluví, nicméně dalo najevo, že jednání otce Swierzeka za diskriminaci nepovažuje, neboť členství ve farní radě představuje zvláštní pozici v církvi a vyžaduje splnění určitých podmínek, mezi kterými je přijetí katolické nauky a práva církve, přičemž církev registrované partnerství homosexuálů jednoznačně odmítá.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama